ГЛОБАЛЬНІ ТРЕНДИ МОРСЬКОЇ ГАЛУЗІ ТА ОНОВЛЕННЯ МОРСЬКОЇ ДОКТРИНИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2304-1587/2025-27-1(40)-5Ключові слова:
морська діяльність, цифровізація, портова діяльність, екологізація, публічне адміністрування, управління, інноваційний розвиток, порти, сталий розвиток, ключові робітникиАнотація
У статті окреслюються та класифікуються основні напрямки сучасного розвитку морської галузі та портової діяльності. Виокремлено три основні групи таких напрямків. Перша стосується еколого-паливних ініціатив, що охоплюють оновлену природоохоронну політику та стратегію, зокрема декарбонізацію, розробку та використання альтернативних видів пального, розвиток відновлювальної енергетики. Другу присвячено інформаційно-комунікаційним інноваціям, що включають автоматизацію та цифровізацію, кібербезпеку, розвиток морської логістики та ланцюгів постачання з використанням технічних та програмних інновацій. Третя охоплює управлінсько-оптимізаційні проєкти, що передбачають інтегроване управління прибережними територіями та акваторіями з урахуванням не лише стандартних соціально-економічних, безпекових та політичних факторів, а й культурних, освітніх, екологічних та наукових компонентів; раціональне використання водних ресурсів та формування ефективної інституційної системи як внутрішньодержавного рівня управління, так й наднаціонального співробітництва і погодження спільних заходів. Відзначено, що ці напрями не існують окремо, а взаємодіють на різних рівнях з використанням класичних наборів інструментів управління та координації. Їх комплексне застосування створює модернізаційне середовище для формування інноваційних напрямів співпраці, технічних розробок та загального спрямування на підтримання екологічної рівноваги. Підкреслено, що Морською доктриною України на період до 2035 року передбачено низку норм, що спрямовані на впровадження зазначених груп інновацій, але без урахування аспектів, що набули стрімкого розвитку з початку 2020-х років і об’єктивно не отримали у ній належної уваги. Запропоновано зміни до Морської доктрини, що стосуватимуться налагодження взаємодії між портом та містом, стимулювання розвитку альтернативної енергетики, управління безпекою та ширшого використання інформаційних технологій, а також визнання українських моряків та берегового портового персоналу ключовими робітниками.
Посилання
The 17 Goals. https://sdgs.un.org/goals
Ківалов С.В. Трансформація Морської доктрини України: концептуальні засади. Lex Portus. 2018. № 5. C. 7–26. https://doi.org/10.26886/2524-101X.5.2018.1
Про внесення змін до Морської доктрини України на період до 2035 року: постанова Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 р. № 1108. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1108-2018-п#n2
2024 Review of maritime transport. URL: https://surl.li/wknhzn
Agenda 21. URL: https://surl.li/ttbfwj
Єременко К.С. Адміністративно-правові основи стимулювання використання альтернативних джерел енергії у морській галузі: дис…доктора філос. Одеса, 2023. 201 с. URL: https://hdl.handle.net/11300/26747
Панчук А.О. Публічне адміністрування портової галузі України: дис…доктора філос. Одеса, 2024. 206 с. URL: https://hdl.handle.net/11300/28710
Кормич Б.А., Аверочкіна Т.В. Публічне адміністрування морського сектору: цифровізація, автоматизація та оновлення правового базису. Право та державне управління. 2024. № 1. С. 294–301. https://doi.org/10.32782/pdu.2024.1.41
Про затвердження Стратегії розвитку морських портів України на період до 2038 року: постанова Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 548-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/548-2013-р#Text
Kuznietsov, S., Vladyshevska V., Kuznetsov, S. Coastal Regions of Ukraine: Governance Transformation amid the Russian Invasion. Lex Portus. 2023. Vol. 9(1). P. 37–49. https://doi.org/10.26886/2524-101X.9.1.2023.3
Resolution MSC.473(ES.2) (adopted on 21 September 2020). Recommended action to facilitate ship crew change, access to medical care and seafarer travel during the COVID-19 Pandemic. URL: https://surl.li/aawnmc
Resolution 75/17 (adopted on 1 December 2020). International cooperation to address challenges faced by seafarers as a result of the COVID-19 pandemic to support global supply chains. URL: https://docs.un.org/en/A/RES/75/17