ДИСКРЕЦІЙНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ, ЯКІ ЗДІЙСНЮЮТЬ ОЦІНЮВАННЯ КАНДИДАТА НА ПОСАДУ СУДДІ КРИТЕРІЯМ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ ТА ДОБРОЧЕСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2304-1587/2025-27-1(40)-6Ключові слова:
адміністративно-правовий статус, орган державної влади, дискреційні повноваження, критерії доброчесності, кандидат на посаду судді, верховенство права та права людиниАнотація
У статті досліджуються поняття та правові підстави здійснення дискреційних повноважень органів державної влади, які приймають рішення щодо відповідності кандидата на посаду судді критеріям професійної етики та доброчесності. Визначено, що дискреційні повноваження є одним з важливих елементів адміністративно-правового статусу будь-якого органу державної влади, що мають сприяти здійсненню ним своїх функцій, виходячи з принципів верховенства права та прав людини. Значення дискреційних повноважень полягає у тому, що завдяки ним орган державної влади має певні межі розсуду при прийнятті оптимального рішення, оскільки норми закону не здатні передбачити всі можливі варіанти фактичних обставин чи поведінки суб’єктів правовідносин. Проте обсяг дискреційних повноважень не є безмежним, і в окремих випадках може мати місце визнання їх такими, які здійснюються з порушенням прав людини, а тому не можуть бути виправданими. У роботі здійснюється аналіз міжнародних стандартів здійснення дискреційних повноважень, проводиться порівняльний аналіз на відповідність норм національного законодавства визначеним міжнародним стандартам. Особлива увага приділена дослідженню правових позицій Верховного суду щодо визнання необґрунтованими окремих рішень ВРП та ВККС про відповідність/невідповідність кандидатів на суддівські посади, а також причин та мотивів такої необґрунтованості. Доведено, що межі дискреційних повноважень можуть бути достатньо широкими, особливо при оцінці таких суб’єктивних категорій, як «доброчесність», «етичність», «моральність» і т.д. Але при цьому вони мають здійснюватися із дотриманням процедурних аспектів, а також принципів пропорційності, змагальності, рівності, доступності кандидата до всього обсягу інформації, на основі якої щодо нього виноситься таке важливе та принципове рішення.
Посилання
Про Вищу раду правосуддя: Закон України від 21 грудня 2016 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-19#Text (дата звернення: 17.03.2025).
Про судоустрій та статус суддів: Закон України від 2 липня 2016 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#n941 (дата звернення: 19.03.2025).
Рекомендація № R(80)2 Комітету Міністрів стосовно здійснення адміністративними органами дискреційних повноважень: Прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-му засіданні Заступників Міністрів (неофіційний переклад). URL: https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/rada_yevropy_rekomendaciya_r_80_2_3.pdf
Методологія проведення антикорупційної експертизи: Наказ Міністерства юстиції України 24.04.2017 № 1395/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#Text (дата звернення: 19.03.2025).
Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лютого 2022 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text (дата звернення: 19.03.2025).
ЗВІТ: «Дискреція адміністративних органів і судовий контроль за її реалізацією», Лютий 2021. URL: https://www.pravojustice.eu/ storage/app/uploads/public/602/a7b/15b/602a7b15b362e496299034.pdf
Губська О. Особливості реалізації дискреційних повноважень суб’єктами владних повноважень і вибору судами способу захисту під час здійснення адміністративного судочинства. Слово Національної школи суддів України. 2020. №4 (33). С. 58–75.
Постанова ВП ВС від 27 травня 2020 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/89819921
Постанова ВП ВС від 8 жовтня 2019 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/84899470
Постанова ВП ВС від 5 грудня 2019 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/86903843
Постанова ВП ВС від 8 липня 2020 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90458931